Abu Simbel

Sitter i min hytt och ska strax gå ner till baren för Galabeyaparty. Men är verkligen osugen på det ikväll. Skulle vilja gå och lägga mig istället. Har varit uppe sen 03:15 imorse. Vi var i Abu Simbel idag, och då åker man sådär otrevligt tidigt på morgonen för att åka buss 4 h, titta på tempel, åka 4 h tillbaka. Visserligen är det värt den långa resan. Det där templet är ett jävla under. Normalt sett är templen byggda av stenblock staplade på varandra (logiskt) men i Abu Simbel har Ramses II grävts sig 60 meter rakt in i ett berg och sedan karvat ut ett tempel. Vansinne. Bara fasaden är 40 gånger 30 meter och man får lite svindel när man står framför de fyra sittande statyerna av faraon, som är vardera 20 meter höga.

Bara för att göra det lite coolare, har man dessutom sågat isär templen och F L Y T T A T dem 60 meter upp för att de inte skulle dränkas av Nassersjön efter byggandet av Höga Dammen. Ja, tillsammans med UNESCO och svenska SKANSKA har man flyttat berg.



Nej, nu ringde Youssef, så det är dags att smyga ner till Horus-baren. Skicka lite energi till mig är ni snälla, så att jag inte somnar i någon soffa där nere...



Jag älskar och saknar er. <3

Kommentarer
Postat av: Evelina

Haha, ha det så kul!! ;)

2011-11-03 @ 20:52:16
URL: http://evelinaaxelsson.blogg.se/
Postat av: Evelina

DADEL DADEL DADEL. (spam)

2011-11-04 @ 18:09:25
Postat av: mamma

dina blogginlägg är verkligen underhållande! Puss..

2011-11-04 @ 23:19:05
Postat av: Papps

Där har du ett exempel på något som jag mycket helre skulle offra en dag på än pyramiderna!

Kul med dina reserapporter!



FM & FF hälsar!



//papps

2011-11-07 @ 16:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Solresor - Resor med charter och sista minuten
RSS 2.0